Rynek e-commerce na Słowacji dynamicznie się rozwija. Zakładając sklep internetowy na Słowacji, musisz znać jego charakterystykę, a on jest niezwykle prężny w stosunku do liczby mieszkańców. Dostęp do internetu na Słowacji jest na poziomie 85 proc. obywateli (w Polsce niecałe 80%), a całkowita liczba klientów sklepów internetowych w zeszłym roku wyniosła prawie 4 miliona przy 5,45 miliona mieszkańców, co pokazuje duże zaangażowanie w zakupy online u naszych sąsiadów i stanowi ciekawy kierunek na ekspansję. Jak wynika z szacunkowych danych, sprzedaż online w tym kraju w 2023 roku to około 2,3 mld dolarów, która odpowiada za 9% całej sprzedaży na słowackim rynku. Największym zainteresowaniem cieszą się takie produkty jak media i elektronika z wynikiem 32,9% przychodów słowackiego e-commerce. Na drugim miejscu znalazła się żywność i higiena osobista, a dalej meble, sprzęt AGD i zabawki. Bardzo ważnym czynnikiem jest niska cena i dostępność towaru. Chcąc świadczyć usługi drogą elektroniczną w innych krajach niż Polska, trzeba wziąć jednak pod uwagę obowiązujące tam prawo i uwarunkowania kulturowe. Z perspektywy prawnej dla e-sklepu najważniejszy jest regulamin sklepu internetowego na Słowacji. Sklep internetowy na Słowacji można założyć jako polski przedsiębiorca lub też przenosząc część działalności czy całość na terytorium Słowacji. W tym drugim przypadku występujecie już jako słowaccy przedsiębiorcy. Bez względu na opcję regulamin sklepu internetowego po słowacku to nie tylko tłumaczenie, ale dostosowanie do prawa słowackiego, podobnie jak w Czechach do prawa czeskiego. Regulamin musi opisywać cały mechanizm działania i funkcjonowania e-sklepu, stosunek umowny pomiędzy klientem i sprzedawcą zgodnie z prawem, ich prawa i obowiązki. Są to informacje, które sprzedawca ma obowiązek przekazać konsumentowi, ale także zasady, na jakich odbywa się cały proces kupna-sprzedaży. Regulamin sklepu internetowego na Słowacji musi się do tego kompleksowo odnosić zgodnie z prawem obowiązujących na Słowacji i prawem UE, co zostanie szczegółowo opisane poniżej. W związku z powyższym zamierzając rozszerzać sprzedaż na rynek SK należy uwzględniać całość kwestii opisanych powyżej.
Zawarcie umowy sprzedaży jest równoznaczne z przestrzeganiem zasad, które zostały w niej zawarte. Wielu przedsiębiorców decyduje się na tłumaczenie regulaminów z języka polskiego na język obcy. Nie jest to dobre i bezpieczne rozwiązanie. Problemem jest niedopasowanie treści dokumentu do zasad zakupu online, które są znane odbiorcy z jego rodzimego rynku. W konsekwencji regulamin może być dla niego niezrozumiały. Ponadto aspekty prawne różnią na Słowacji, pomimo ujednoliconego prawa unijnego. Ważne jest więc, aby dostarczyć klientowi taki dokument, który będzie on mógł bez problemu zinterpretować. Trzeba więc go dostosować nie tylko pod względem prawnym, ale i językowym oraz kulturowym. Zatem samo tłumaczenie polskiego regulaminu spowoduje tylko w konsekwencji, iż będzie on niezgodny z regulacjami słowackimi, za co grożą sankcje, w tym finansowe. Jeżeli zakładasz sklep internetowy na Słowacji, regulamin musi być dostosowany do prawa słowackiego, ponieważ główny rynek odbiorców to kupujący konsumenci ze Słowacji. Zatem sprzedaż skierowana do nich musi mieć zabezpieczenie w postaci profesjonalnego wdrożenia prawnego według prawa słowackiego, z uwzględnieniem europejskiego. Przygotujemy dla Ciebie profesjonalny regulamin sklepu internetowego na Słowacji w języku słowackim oraz z uwzględnieniem obowiązującego prawa na Słowacji.
Przede wszystkim regulamin i inne dokumenty prawne muszą być przygotowane zgodnie z prawem słowackim. Regulamin sklepu internetowego po słowacku powinien uwzględniać:
Regulamin sklepu internetowego na Słowacji musi uwzględniać nowe regulacje prawne wynikające z dyrektywy Omnibus. Europejskie regulacje wprowadzają konieczność dostosowania informatycznego sklepu w zakresie produktów, znajdujących się w promocji i szereg zmian szczegółowych w samych regulaminach, począwszy od nowych definicji (usługi cyfrowe, treści cyfrowe, produkty z elementami cyfrowymi). Regulamin sklepu po słowacku musi się zmienić w płaszczyźnie odpowiedzialności za wady produktów, wydłużenia terminów oraz rozszerzenia uprawnień konsumenckich. W związku z powyższym regulamin sklepu internetowego po słowacku musi uwzględniać regulacje europejskie, które są implementowane do krajowych porządków prawnych.
Marketplace Kaufland bardzo prężnie się rozwija oprócz swoich detalicznych sklepów stacjonarnych. W 2023 Kaufland rozszerzył możliwość sprzedaży na rynek czeski i słowacki, ułatwiając rozszerzenie biznesu Sprzedawcom, którzy posiadali już konto na niemieckim Kauflandzie. W odniesieniu do Kaufland Słowacja występuje tutaj obowiązkowy cały pakiet dokumentacji prawnej, który jest tożsamy z analogicznymi wymogami z Kaufland.de i Kaufland.cz, tylko w odniesieniu do kaufland.sk dokumenty prawne powinny być przygotowane wedle prawa słowackiego. Najważniejszy jest regulamin sklepu na Kaufland na Słowacji tzw. (Všeobecné obchodné podmienky). Oprócz najważniejszego dokumentu w ramach pakietu niezbędna jest Polityka prywatności, Polityka zwrotów i Nota informacyjna ze stopką firmy wedle prawa słowackiego oraz zgodne z Regulaminem Kaufland.). Nasz serwis prawniczy wraz z Kancelarią prawną służy pomocą we wdrożeniu na kaufland.sk.
Zamierzasz sprzedawać na Słowacji zgodnie z prawem? Potrzebujesz profesjonalny regulamin sklepu internetowego na Słowacji? Nasz serwis prawniczy wraz z Kancelarią prawną pomoże w kompleksowym wdrożeniu Państwa dedykowanych sklepów bądź sprzedaży na dany marketplace np. kaufland.sk. Przygotujemy dla Ciebie wszystkie dokumenty w języku słowackim oraz z uwzględnieniem obowiązującego prawa na Słowacji.