0

Regulamin sklepu internetowego w Czechach

Rynek e-commerce w Czechach jest bardzo atrakcyjny dla naszych polskich przedsiębiorców. Zakładając sklep internetowy w Czechach, musisz znać jednak specyfikę tamtego rynku e-commerce. Sklepy internetowe w Czechach są bardzo popularne, a konsumenci mają naprawdę duży wybór, korzystając często z porównywarek cenowych. Dlatego tak ważne jest kompleksowe podejście do tematu od strony informatycznej, marketingowej i przede wszystkim prawnej. Regulamin sklepu internetowego w Czechach to najważniejszy dokument prawny e-sklepu, o czym będzie mowa szczegółowo w dalszej części. Czechy to jeden z europejskich liderów w branży e-commerce. W Czechach jest obecnie ok. 40 tys. sklepów internetowych, jednak szacuje się, że w 2024 roku wartość ta ma się wyraźnie zmienić i w efekcie liczba e-sklepów ma wzrosnąć nawet do 50 tys. Sprzedaż w e-sklepach w Czechach stanowi 13,5% przychodów ogólnej sprzedaży dóbr konsumpcyjnych w tym kraju.

Analizując dostępne dane, wiemy, że w 2021 roku 70% mężczyzn i 63% kobiet z Czech dokonało przynajmniej jednej transakcji online. Co ważne, dostęp do Internetu w tym kraju ma 88% społeczeństwa, z kolei w Polsce jest to 84,5%, a dla porównania na Węgrzech tylko 80%. Trzeba jednak podkreślić, że jest to naród o kulturze niskokontekstowej. Jest to związane z tym, że duże znaczenie mają dla nich spisane zasady, które regulują relacje pomiędzy stronami, w tym przypadku jest to umowa sprzedaży. Właśnie z tego powodu należy zadbać o właściwie skonstruowany regulamin sklepu internetowego w Czechach, który będzie zawierał prawa i obowiązki obu stron i zostanie umieszczony na stronie w łatwo dostępnym dla każdego miejscu.

 

Jak założyć sklep internetowy na rynku czeskim zgodnie z prawem? Tłumaczenie czy nowy Regulamin sklepu w Czechach?

Czechy posiadają prężny rynek e-commerce i z każdym kolejnym rokiem przybywa w nim zarówno sklepów online, jak i klientów, którzy chętnie robią zakupy za pośrednictwem sklepu internetowego. Jak wynika z szacunkowych danych, na 1000 mieszkańców w Czechach przypadają 4 e-sklepy. Dla przykładu w Niemczech są to 2 sklepy internetowe. Zainteresowanie usługami online w tym kraju jest bardzo duże, poza tym wciąż rośnie liczba klientów, którzy chcą kupować przez Internet. Trzeba jednak pamiętać, że uruchomienie sprzedaży na tym rynku e-commerce związane jest z koniecznością wprowadzenia zmian w dokumentach regulujących prawa i obowiązki sprzedawcy oraz klienta. Na wstępie warto wyróżnić dwie sytuacje. Sklep internetowy w Czechach można założyć jako polski przedsiębiorca lub też przenosząc część działalności czy całość na terytorium Czech. W tym drugim przypadku występujecie już jako czescy przedsiębiorcy. Bez względu na opcję regulamin sklepu internetowego w Czechach musi być dostosowany do prawa czeskiego. Samo tłumaczenie polskiego regulaminu i innych dokumentów na język czeski to nie jest dobre i bezpieczne rozwiązanie. Postanowienia z polskiego regulaminu są często niezrozumiałe dla czeskich odbiorców, a ponadto niezgodne z regulacjami z prawa czeskiego, za co grożą duże kary finansowe wymierzane przez Czeską Inspekcję.  Inspekcja jest bardzo aktywna w szukaniu zagranicznych sklepów, które nie spełniają wymogów prawa czeskiego. W związku z powyższym, jeżeli zakładasz sklep internetowy w Czechach, regulamin musi być dostosowany do prawa czeskiego, ponieważ główny rynek odbiorców to kupujący konsumenci z Czech. Zatem sprzedaż skierowana do nich musi mieć zabezpieczenie w postaci profesjonalnego wdrożenia prawnego według prawa czeskiego, z uwzględnieniem europejskiego.  Jest to rozwiązanie najbezpieczniejsze pod kątem prawnym i zalecane z perspektywy polskiego sprzedawcy działającego na rynku czeskim czy słowackim. Nasz serwis prawniczy wraz z naszą Kancelarią przygotuje dla Ciebie profesjonalny regulamin sklepu internetowego w Czechach czy na Słowacji.

Co powinien zawierać regulamin sklepu internetowego w Czechach?

Przede wszystkim regulamin i inne dokumenty prawne muszą być przygotowane wedle prawa czeskiego. Regulamin sklepu internetowego po czesku musi zawierać następujące informacje:

  1. Dane firmy, dane kontaktowe. Regulamin musi wyczerpywać wszelkie obowiązki informacyjne co do Sprzedawcy.
  2. Warunki świadczenia usług drogą elektroniczną.
  3. Cały proces zawierania umowy sprzedaży oraz usługi świadczone drogą elektroniczną.
  4. Warunki dostawy.
  5. Formy płatności.
  6. Prawo odstąpienia i zasady zwrotu towaru.
  7. Gwarancje ustawowe i tryb reklamacyjny.
  8. Odpowiedzialność.

Są również inne ważne elementy w samym regulaminie oraz innych dokumentach prawnych, które składają się na całość wdrożenia prawnego na rynek czeski.

Regulamin sklepu internetowego w Czechach a dyrektywa Omnibus?

Regulamin sklepu internetowego po czesku musi uwzględniać nowe wytyczne prawne z dyrektywy Omnibus. Nowa rzeczywistość prawna w E-commerce w zakresie dyrektywy Omnibus to nie tylko potrzeba zmian operacyjnych w sklepie (np. konieczność wskazywania najniższej ceny w ciągu ostatnich 30 dni przy produktach promocyjnych), ale również konieczność zmian regulaminów. Znajduje to odzwierciedlenie głównie w płaszczyźnie odpowiedzialności za wady produktów, wydłużenia terminów (w tym domniemania istnienia wady) i zasadniczo rozszerzenia uprawnień konsumenckich.  W Czechach oprócz samej reklamacji zmiany zaszły m.in. przy zawieraniu umów sprzedaży, czasie dostawy, zwrotach produktów (niewielkie modyfikacje).   Doregulowana została również płaszczyzna opinii klientów, którzy zakupili produkty w sklepie internetowym i rola Sprzedawcy, który powinien weryfikować autentyczność opinii. W związku z powyższym regulamin sklepu internetowego w Czechach musi uwzględniać regulacje europejskie, które są implementowane do krajowych porządków prawnych.

Regulamin sklepu na Kaufland Czechy

Marketplace Kaufland bardzo prężnie się rozwija oprócz swoich detalicznych sklepów stacjonarnych. W 2023 Kaufland rozszerzył możliwość sprzedaży na rynek czeski, ułatwiając rozszerzenie biznesu Sprzedawcom, którzy posiadali już konto na niemieckim Kauflandzie. W odniesieniu do Kaufland Czechy występuje tutaj obowiązkowy cały pakiet dokumentacji prawnej, który musi być zgodny z regulaminem Kauflandu oraz prawem czeskim. Najważniejszy jest regulamin sklepu na Kaufland w Czechach tzw. (Všeobecné Obchodní podmínky). Oprócz najważniejszego dokumentu w ramach pakietu niezbędna jest Polityka prywatności, Polityka zwrotów i Nota informacyjna ze stopką firmy wedle prawa czeskiego. Nasz serwis prawniczy wraz z Kancelarią prawną służy pomocą we wdrożeniu na kaufland.cz.

Warunki reklamacji i gwarancji na Allegro Czechy

W 2023 r.  również nasz największy marketplace Allegro uruchomił możliwość sprzedaży na rynek czeski i słowacki, umożliwiając  Sprzedawcom rozszerzenie ich biznesu na te rynki. Pod kątem prawnym na Allegro Czechy  najważniejsze jest określenie przez Sprzedawców warunków reklamacji i gwarancji w odniesieniu do klientów. Warunki reklamacji na allegro.cz powinny być zgodne z obowiązującym w Czechach prawem czeskim. Oprócz informacji o Sprzedającym należy dookreślić również warunki gwarancji, jeżeli są udzielane oraz koniecznie warunki zwrotu towarów wedle prawa czeskiego z uwzględnieniem zasad na allegro. W związku z powyższym zasady są analogiczne do polskiego Allegro, ale warunki reklamacji, warunki gwarancji oraz zwrotu towaru powinny być przygotowane wedle prawa obowiązującego w Czechach. Służymy pomocą w przygotowaniu dokumentów prawnych spełniających wymogi na Allegro Czechy.

Zamierzasz sprzedawać w Czechach zgodnie z prawem? Potrzebujesz profesjonalny regulamin sklepu internetowego w Czechach? Nasz serwis prawniczy wraz z Kancelarią prawną pomoże w kompleksowym wdrożeniu Państwa dedykowanych sklepów bądź sprzedaży na dany marketplace np. allegro.cz czy kaufland.cz.

  • Profesjonalna dokumentacja prawna do sklepów internetowych i marketplace’ów na lokalny rynek.
  • Od Kancelarii Prawnej z doświadczeniem w zagranicznym e-commerce.
  • Zawodowi Radcy prawni.
  • Wieloletnie doświadczenie prawne na rynkach zdobyte przy współpracy z zagranicznymi prawnikami.
  • Działamo probiznesowo. To nie są szablonowe dokumenty, ale zawsze stricte zindywidualizowana i profesjonalna dokumentacja prawna.
  • To nie są zwykłe tłumaczenia, ale profesjonalna dokumentacja wedle prawa obcego w języku obcym docelowym.
  • Standardy europejskie.
Wyślij do wyceny

    Państwa dane osobowe będą przetwarzane przez administratora danych PRAWOHUB SP. Z O.O., Os. Błękitne 31 A, 58-200 Dzierżoniów, Sąd Rejonowy dla Wrocławia Fabrycznej we Wrocławiu , IX Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego KRS 0000660445 REGON 366421910 NIP 8822126091, kapitał zakładowy 50.000,00 zł w celach związanych z udzieleniem odpowiedzi na Państwa żądanie zgłoszone za pośrednictwem formularza . Przysługuje Państwu prawo dostępu do swoich danych, prawo ich sprostowania, prawo usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych osobowych lub sprzeciwu wobec przetwarzania, a także prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego. Dane osobowe będą przetwarzane do czasu udzielenia odpowiedzi na Państwa żądanie. Więcej informacji zostało zawartych w Politykę Prywatności

    WŁĄCZ BEZPIECZEŃSTWO NA CO DZIEŃ – WYBIERZ KORZYSTNY ABONAMENT
    SMART ABONAMENT

    ZAUFALI NAM M.IN

    W Polsce i za granicą