Rynek e-commerce w Czechach jest bardzo atrakcyjny dla naszych polskich przedsiębiorców. Zakładając sklep internetowy w Czechach, musisz znać jednak specyfikę tamtego rynku e-commerce. Sklepy internetowe w Czechach są bardzo popularne, a konsumenci mają naprawdę duży wybór, korzystając często z porównywarek cenowych. Dlatego tak ważne jest kompleksowe podejście do tematu od strony informatycznej, marketingowej i przede wszystkim prawnej. Regulamin sklepu internetowego w Czechach to najważniejszy dokument prawny e-sklepu, o czym będzie mowa szczegółowo w dalszej części. Czechy to jeden z europejskich liderów w branży e-commerce. W Czechach jest obecnie ok. 40 tys. sklepów internetowych, jednak szacuje się, że w 2024 roku wartość ta ma się wyraźnie zmienić i w efekcie liczba e-sklepów ma wzrosnąć nawet do 50 tys. Sprzedaż w e-sklepach w Czechach stanowi 13,5% przychodów ogólnej sprzedaży dóbr konsumpcyjnych w tym kraju.
Analizując dostępne dane, wiemy, że w 2021 roku 70% mężczyzn i 63% kobiet z Czech dokonało przynajmniej jednej transakcji online. Co ważne, dostęp do Internetu w tym kraju ma 88% społeczeństwa, z kolei w Polsce jest to 84,5%, a dla porównania na Węgrzech tylko 80%. Trzeba jednak podkreślić, że jest to naród o kulturze niskokontekstowej. Jest to związane z tym, że duże znaczenie mają dla nich spisane zasady, które regulują relacje pomiędzy stronami, w tym przypadku jest to umowa sprzedaży. Właśnie z tego powodu należy zadbać o właściwie skonstruowany regulamin sklepu internetowego w Czechach, który będzie zawierał prawa i obowiązki obu stron i zostanie umieszczony na stronie w łatwo dostępnym dla każdego miejscu.
Czechy posiadają prężny rynek e-commerce i z każdym kolejnym rokiem przybywa w nim zarówno sklepów online, jak i klientów, którzy chętnie robią zakupy za pośrednictwem sklepu internetowego. Jak wynika z szacunkowych danych, na 1000 mieszkańców w Czechach przypadają 4 e-sklepy. Dla przykładu w Niemczech są to 2 sklepy internetowe. Zainteresowanie usługami online w tym kraju jest bardzo duże, poza tym wciąż rośnie liczba klientów, którzy chcą kupować przez Internet. Trzeba jednak pamiętać, że uruchomienie sprzedaży na tym rynku e-commerce związane jest z koniecznością wprowadzenia zmian w dokumentach regulujących prawa i obowiązki sprzedawcy oraz klienta. Na wstępie warto wyróżnić dwie sytuacje. Sklep internetowy w Czechach można założyć jako polski przedsiębiorca lub też przenosząc część działalności czy całość na terytorium Czech. W tym drugim przypadku występujecie już jako czescy przedsiębiorcy. Bez względu na opcję regulamin sklepu internetowego w Czechach musi być dostosowany do prawa czeskiego. Samo tłumaczenie polskiego regulaminu i innych dokumentów na język czeski to nie jest dobre i bezpieczne rozwiązanie. Postanowienia z polskiego regulaminu są często niezrozumiałe dla czeskich odbiorców, a ponadto niezgodne z regulacjami z prawa czeskiego, za co grożą duże kary finansowe wymierzane przez Czeską Inspekcję. Inspekcja jest bardzo aktywna w szukaniu zagranicznych sklepów, które nie spełniają wymogów prawa czeskiego. W związku z powyższym, jeżeli zakładasz sklep internetowy w Czechach, regulamin musi być dostosowany do prawa czeskiego, ponieważ główny rynek odbiorców to kupujący konsumenci z Czech. Zatem sprzedaż skierowana do nich musi mieć zabezpieczenie w postaci profesjonalnego wdrożenia prawnego według prawa czeskiego, z uwzględnieniem europejskiego. Jest to rozwiązanie najbezpieczniejsze pod kątem prawnym i zalecane z perspektywy polskiego sprzedawcy działającego na rynku czeskim czy słowackim. Nasz serwis prawniczy wraz z naszą Kancelarią przygotuje dla Ciebie profesjonalny regulamin sklepu internetowego w Czechach czy na Słowacji.
Przede wszystkim regulamin i inne dokumenty prawne muszą być przygotowane wedle prawa czeskiego. Regulamin sklepu internetowego po czesku musi zawierać następujące informacje:
Są również inne ważne elementy w samym regulaminie oraz innych dokumentach prawnych, które składają się na całość wdrożenia prawnego na rynek czeski.
Regulamin sklepu internetowego po czesku musi uwzględniać nowe wytyczne prawne z dyrektywy Omnibus. Nowa rzeczywistość prawna w E-commerce w zakresie dyrektywy Omnibus to nie tylko potrzeba zmian operacyjnych w sklepie (np. konieczność wskazywania najniższej ceny w ciągu ostatnich 30 dni przy produktach promocyjnych), ale również konieczność zmian regulaminów. Znajduje to odzwierciedlenie głównie w płaszczyźnie odpowiedzialności za wady produktów, wydłużenia terminów (w tym domniemania istnienia wady) i zasadniczo rozszerzenia uprawnień konsumenckich. W Czechach oprócz samej reklamacji zmiany zaszły m.in. przy zawieraniu umów sprzedaży, czasie dostawy, zwrotach produktów (niewielkie modyfikacje). Doregulowana została również płaszczyzna opinii klientów, którzy zakupili produkty w sklepie internetowym i rola Sprzedawcy, który powinien weryfikować autentyczność opinii. W związku z powyższym regulamin sklepu internetowego w Czechach musi uwzględniać regulacje europejskie, które są implementowane do krajowych porządków prawnych.
Marketplace Kaufland bardzo prężnie się rozwija oprócz swoich detalicznych sklepów stacjonarnych. W 2023 Kaufland rozszerzył możliwość sprzedaży na rynek czeski, ułatwiając rozszerzenie biznesu Sprzedawcom, którzy posiadali już konto na niemieckim Kauflandzie. W odniesieniu do Kaufland Czechy występuje tutaj obowiązkowy cały pakiet dokumentacji prawnej, który musi być zgodny z regulaminem Kauflandu oraz prawem czeskim. Najważniejszy jest regulamin sklepu na Kaufland w Czechach tzw. (Všeobecné Obchodní podmínky). Oprócz najważniejszego dokumentu w ramach pakietu niezbędna jest Polityka prywatności, Polityka zwrotów i Nota informacyjna ze stopką firmy wedle prawa czeskiego. Nasz serwis prawniczy wraz z Kancelarią prawną służy pomocą we wdrożeniu na kaufland.cz.
W 2023 r. również nasz największy marketplace Allegro uruchomił możliwość sprzedaży na rynek czeski i słowacki, umożliwiając Sprzedawcom rozszerzenie ich biznesu na te rynki. Pod kątem prawnym na Allegro Czechy najważniejsze jest określenie przez Sprzedawców warunków reklamacji i gwarancji w odniesieniu do klientów. Warunki reklamacji na allegro.cz powinny być zgodne z obowiązującym w Czechach prawem czeskim. Oprócz informacji o Sprzedającym należy dookreślić również warunki gwarancji, jeżeli są udzielane oraz koniecznie warunki zwrotu towarów wedle prawa czeskiego z uwzględnieniem zasad na allegro. W związku z powyższym zasady są analogiczne do polskiego Allegro, ale warunki reklamacji, warunki gwarancji oraz zwrotu towaru powinny być przygotowane wedle prawa obowiązującego w Czechach. Służymy pomocą w przygotowaniu dokumentów prawnych spełniających wymogi na Allegro Czechy.
Zamierzasz sprzedawać w Czechach zgodnie z prawem? Potrzebujesz profesjonalny regulamin sklepu internetowego w Czechach? Nasz serwis prawniczy wraz z Kancelarią prawną pomoże w kompleksowym wdrożeniu Państwa dedykowanych sklepów bądź sprzedaży na dany marketplace np. allegro.cz czy kaufland.cz.