Regulamin sklepu na Facebooku to jeden z ważnych aspektów, o których musisz wiedzieć, rozpoczynając sprzedaż w tym serwisie. Sprzedaż na Facebooku to pojemne i ogólne określenie, które może oznaczać osobną zakładkę na Twojej stronie w serwisie lub nawet tylko link do sklepu umieszczony w postach na fanpage czy w wiadomościach prywatnych. Bez względu na techniczną formułę prowadzenia sprzedaży niezbędny będzie profesjonalny regulamin sklepu na Facebooku. Kiedy zamierzasz sprzedawać swoje produkty na Facebooku warto zapoznać się z pomocnymi informacjami, które udziela sam serwis w zakresie konfiguracji (np. Funkcje Sklepy). Tytułem przykładu w zależności od tego czy już miałeś sklep na stronie na Facebooku (czy analogicznie na profilu na Instagramie) czy dopiero zamierzasz go stworzyć, jest określona procedura i konfiguracja, którą Facebook szczegółowo w poradnikach wyjaśnia. Zachęcamy, aby z tego korzystać, ponieważ jest to ułatwienie dla rozpoczynających sprzedaż tym kanałem. W zakresie prawnym regulamin sklepu na Facebooku musi spełniać określone wymogi prawne i być w jakiś sposób udostępniony klientowi przed zawarciem umowy. Regulamin może przybrać formę zakładki na Twojej stronie na Facebooku
Dlaczego regulamin sklepu na Facebooku jest ważny ?
Regulamin sklepu zastępuję tradycyjną umowę pisemną, która łączy Ciebie, jako Sprzedawcę z Klientem i stanowi zbiór norm prawnych określających sposób dokonywania transakcji.
Z uwagi na postanowienia Ustawy o Prawach Konsumenta niezbędne jest wyczerpanie określonych obowiązków informacyjnych, które muszą być przekazane konsumentowi przed umową.
Europejskie rozporządzenie RODO w zakresie ochrony danych osobowych obliguje do wskazania podstaw prawnych i celów przetwarzania danych osobowych klientów. Najczęściej tą płaszczyznę regulujemy w osobnej polityce prywatności, o czym mowa później.
Profesjonalny regulamin sklepu na Facebooku uwiarygadnia Ciebie, jako Sprzedawcę i dodaje prestiżu, co z kolei może zwiększyć Twoją sprzedaż.
CO POWINIEN ZAWIERAĆ REGULAMIN SKLEPU NA FACEBOOKU ?
Profesjonalny regulamin musi wskazywać kto jest sprzedawcą oraz dane kontaktowe.
Ponadto należy opisać jak zawierana jest umowa sprzedaży z klientem i działanie krok po kroku sklepu na Facebooku. Powyżej wskazaliśmy, iż formuła może być różna. Należy opisać w regulaminie w jakiej formie umożliwiasz zawarcie przedmiotowej umowy sprzedaży, np. funkcjonalność „Sklep” udostępnianą przez Facebooka, czy też np. za pośrednictwem Messengera
Regulamin sklepu na facebooku powinien wskazywać formy płatności i dostawy.
Należy również opisać procedurę odstąpienia od umowy i wyjątki, jeżeli Ciebie dotyczą.
Profesjonalny regulamin powinien również zawierać opisany tryb reklamacyjny, z postanowieniami odnoszącymi się do rękojmi.
Ponadto należy również opisać pozasądowe sposoby rozpatrywania reklamacji i dochodzenia roszczeń, w przypadku konsumentów;
W regulaminie wskazuje się również inne potrzebne postanowienia np. dotyczące praw autorskich.
Jeżeli masz w planach wysyłanie klientom newslettera, należy uregulować sposób zapisu i wskazać dane osobowe, które będą przetwarzane.
Jak już wspomnieliśmy w samym regulaminie nie musi być opisana płaszczyzna ochrony danych osobowych. Ten obszar najlepiej uregulować w osobnej polityce prywatności, o czym poniżej.
Polityka prywatności według RODO
Kwestia ochrony danych osobowych jest niezwykle ważna w erze RODO. Jako sprzedawca jesteś administratorem danych osobowych swoich klientów. Dlatego niezbędne jest wyczerpanie określonych obowiązków informacyjnych względem klientów. Należy wskazać dane administratora, cele i podstawy prawne przetwarzania , kategorie odbiorców danych, okres przechowywania danych osobowych etc.
Niezwykle ważne jest również wskazanie praw, które przysługują klientom. Klienci mają prawo:
a) dostępu do swoich danych osobowych (art. 15 RODO);
b) sprostowania swoich danych osobowych (art. 16 RODO);
c) usunięcia swoich danych osobowych („prawo do bycia zapomnianym” – art. 17 RODO );
d) ograniczenia przetwarzania swoich danych osobowych (art. 18 RODO);
e) przenoszenia swoich danych osobowych (ar. 20 RODO );
f) do sprzeciwu -art. 21 RODO);
W przypadku stwierdzenia, że przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy RODO, mają prawo wnieść skargę do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych
Reasumując jeżeli masz w planach sprzedaż na Facebooku lub już ją prowadzisz, a nie zadbałeś o kwestie prawne, zapraszamy do współpracy. Regulamin sklepu na facebooku oraz profesjonalna polityka prywatności jest nieodzownym elementem bezpiecznej sprzedaży.