W niniejszym wpisie zawarliśmy niektóre z często zadawanych nam pytań przez klientów w obszarze „regulamin sklepu internetowego”. Pytania i odpowiedzi mogą się pokrywać z niektórymi zagadnieniami w obszarze tematu na blogu regulamin serwisu internetowego. Odpowiedzi w ramach tych zagadnień są uzupełniające i komplementarne względem siebie. Nie uwzględniają one wszystkich pytań, ale tylko niektóre najczęściej zadawane.
Ponieważ zastępuję tradycyjną umowę pisemną, która łączy sprzedawcę z kupującym i stanowi zbiór norm i zasad określających warunki sprzedaży oraz świadczenia usług drogą elektroniczną.
Nie warto ryzykować. Profesjonalny i bezpieczny regulamin sklepu internetowego czy regulamin serwisu internetowego mogą stworzyć tylko profesjonaliści. Przepisy prawne ciągle się zmieniają w Polsce, poprzez co branża e-commerce ulega przemianom. W gąszczu przepisów trudno laikom się odnaleźć. Kopiowanie regulaminów może też naruszać prawa autorskie, chociaż jest to sprawa dyskusyjna i ocenna. Przede wszystkim jednak laikowi trudno odróżnić czy dany regulamin spełnia wszystkie wymogi prawne.
Nie ma takiej potrzeby, chociaż można. Wszystkie postanowienia dotyczące sprzedaży dla konsumentów i przedsiębiorców można zawrzeć w jednym regulaminie .
Czy regulamin sklepu internetowego musi zawierać postanowienia dotyczące płatności za pobraniem ?
Od 25 grudnia 2014 r., czyli od dnia wejścia w życie nowej ustawy o prawach konsumenta, nie ma już obowiązku udostępniania płatności za pobraniem. Ustawa ta uchyliła poprzednio obowiązująca ustawę o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności wyrządzonej przez produkt niebezpieczny (Dz. U. Nr 22, poz. 271 ze zm.), która nakładała taki obowiązek. Sprzedawca powinien podać informacje dot. płatności w sposób wyraźny, jednoznaczny i bezpośredni podstawowe. To właśnie na sprzedawcy internetowym ciążą określone obowiązki informacyjne.
W samym regulaminie nie muszą być zawarte takie dane. Jednakże klient powinien wiedzieć kiedy otrzyma taką informację przed zawarciem umowy droga elektroniczną. Zalecane jest określenie kosztów dostawy w osobnej zakładce na stronie e-sklepu.
Za wyjątkiem sytuacji, które stanowią wyłączenie od prawa odstąpienia od umowy na podstawie art. 38 ustawy o prawach konsumenta, zwracany towar musisz przyjąć. Jeśli jest on uszkodzony możesz potrącić ze zwracanej sumy kwotę odpowiadającą zmniejszeniu wartości towaru przez klienta. Takie postanowienie powinno być w ramach dokumentu „regulamin sklepu internetowego”. Jeżeli towar stracił zupełnie wartość dokonujesz potrącenia przysługującej Ci wierzytelności z tytułu jego odpowiedzialności za zmniejszenie wartości toawru z przysługującej mu wobec Ciebie wierzytelności z tytułu odstąpienia od umowy. Jednakże taka sytuacja jest skrajna i najczęściej nie występuje. Co do zasady klient, będący konsumentem ponosi odpowiedzialność za zmniejszenie wartości rzeczy będące wynikiem korzystania z niej w sposób wykraczający poza konieczny do stwierdzenia charakteru, cech i funkcjonowania rzeczy.
Zgodnie z kodeksem cywilnym odpowiedzialność z tytułu rękojmi trwa dwa lata. Roszczenia kupującego przedawniają się z upływem roku od chwili stwierdzenia wady. W stosunku do klientów, którzy są przedsiębiorcami odpowiedzialność z tytułu rękojmi można wyłączyć. Jeżeli kupującym jest konsument, ograniczenie lub wyłączenie odpowiedzialności z tytułu rękojmi jest dopuszczalne tylko w przypadkach określonych w przepisach szczególnych.
Do realizacji zwrotu lub reklamacji wystarczający jest jakikolwiek dowód zakupu, w tym potwierdzenie zamówienia i dokonanego przelewu. Nie musi być wcale to faktura czy paragon.
Można w regulaminie wprowadzić płatność z góry jak również wprowadzić postanowienie, że klient powinien zapłacić za złożone zamówienie w ciągu określonej liczby dni od chwili zawarcia umowy. Dodatkowo można zastrzec, że realizacja zamówienia rozpoczyna się z chwilą odnotowania wpłaty.
Takie postanowienia w regulaminie nie muszą być zawarte, pod warunkiem, iż jest osobna polityka ochrony danych osobowych zawarta w dokumencie polityka prywatności.
Jako profesjonaliści wprowadzamy postanowienia dotyczące ochrony danych osobowych w ograniczonej formie w regulaminie sklepu. Główne postanowienia przenosimy do oddzielnej polityki prywatności, w której też znajduje się polityka cookies. Można jednak stosować rozwiązania inne, pod warunkiem, iż stosowne postanowienia są zawarte w dokumentach na stronie sklepu. Jako praktycy na rynku polskim, europejskim i zagranicznym możemy skonstatować, iż oddzielanie samego regulaminu od privacy policy jest powszechne. Po rozpoczęciu stosowania RODO oddzielna polityka prywatności będzie po prostu wygodniejsza.
Nie. To są wewnętrzne dokumenty w ramach ochrony danych osobowych, które nie są dostępne dla ogółu.
Dobry regulamin sklepu internetowego musi nie tylko wypełniać obowiązki informacyjne ze strony sprzedającego względem konsumenta, ale nie może zawierać klauzul niedozwolonych. Klauzula niedozwolona to zapis, który jest sprzeczny z dobrymi obyczajami i rażąco narusza interesy konsumenta. Jak się bronić i jakie są sankcje? Sprzedawca może posiłkować się rejestrem klauzul niedozwolonych prowadzonym przez Prezesa UOKiK, ale nie ma ona charakteru zamkniętego. Jeśli chodzi o sankcje, to sprzedawca, który ma takie postanowienia w regulaminie może zostać pozwany przez konsumentów. Zatem jest to kontrola przeprowadzana przez Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.. Ponadto drugim zagrożeniem jest kontrola ze strony UOKiK –w razie wykrycia klauzuli niedozwolonej przeciwko sprzedawcy może zostać wszczęte postępowanie w sprawie naruszenia zbiorowych interesów konsumentów. Stwierdzenie takiego naruszenia przez UOKiK może się wiązać z kolei z nałożeniem na przedsiębiorcę kary finansowej sięgającej 10 % przychodów za poprzedni rok rozliczeniowy. W związku z powyższym tak istotne jest, aby przed startem e-sklepu zamówić profesjonalny regulamin, który zabezpieczy przed złymi konsekwencjami przyszłych klientów.